top of page
nabalunews

Amaran cuaca buruk: Ribut petir dan hujan lebat di 14 negeri, termasuk Sabah


26 Oktober 2024

 

KUALA LUMPUR: Jabatan Meteorologi Malaysia (MetMalaysia) hari ini mengeluarkan amaran ribut petir, hujan lebat, dan angin kencang yang dijangka melanda Sabah serta 14 negeri sehingga petang ini.

 

Menurut kenyataan MetMalaysia, di Sabah, kawasan yang berpotensi terjejas adalah bahagian pedalaman seperti Kuala Penyu dan Pantai Barat yang meliputi Papar, Putatan, Penampang, Kota Kinabalu, Tuaran, serta Kota Belud.

 

Manakala di Sarawak, cuaca buruk diramalkan melanda Sibu, Kapit (Song dan Kapit), Bintulu, dan Miri (Subis, Miri, dan Marudi).

 

Selain itu, cuaca buruk ini juga akan menjejaskan negeri-negeri di Semenanjung, termasuk Perlis, Kedah, Pulau Pinang, Perak, Selangor, Kuala Lumpur, Negeri Sembilan, dan Melaka.

 

"Keadaan cuaca yang serupa juga dijangka berlaku di beberapa bahagian Kelantan seperti Tumpat, Pasir Mas, Kota Bharu, Jeli, Tanah Merah, Machang, Kuala Krai dan Gua Musang, serta kawasan di Pahang termasuk Cameron Highlands, Lipis, Raub dan Bentong," tambah MetMalaysia.

 

Orang ramai di kawasan-kawasan yang terlibat dinasihatkan berwaspada dan mengambil langkah berjaga-jaga terhadap kemungkinan banjir kilat dan kesan sampingan akibat keadaan cuaca buruk ini.

تعليقات


bottom of page