top of page
  • nabalunews

Bomba Tenom terima 11 panggilan pokok tumbang berikutan ribut


18 September 2024

Oleh Wartawan Nabalu News


TENOM: Jabatan Bomba dan Penyelamat Malaysia (JBPM) Daerah Tenom menerima 11 panggilan kejadian pokok tumbang berikutan angin kencang dan hujan lebat yang melanda daerah ini sejak 3 petang semalam.


Ketua Balai Bomba dan Penyelamat Daerah Tenom, Mudi Pangiran ketika dihubungi berkata kejadian pokok tumbang itu melibatkan satu kes pokok menimpa kenderaan.


Katanya, sebaik menerima panggilan, pegawai dan anggota bomba dari BBP Tenom bergegas ke lokasi kejadian untuk tindakan penyelamatan dan pembersihan.


"Tiada kemalangan jiwa dilaporkan dan bomba melakukan pemantauan bersama jabatan dan agensi terlibat seperti Polis Diraja Malaysia, Sabah Electricity Sendirian Berhad (SESB), Jabatan Pertahanan Awam Malaysia (JPAM), Jawatankuasa Kemajuan dan Keselamatan Kampung (JKKK) yang terlibat dan agensi berkaitan" katanya.


Sementara itu Pengerusi Jawatankuasa Bencana Daerah Tenom yang juga Pegawai Daerah Tenom Mas Syazwan Masood berkata, beberapa buah rumah  di daerah ini mengalami kerosakan bumbung akibat angin kencang.


Katanya, antara kampung terlibat ialah Kampung Luang Pulong dan Baab.


Manakala kejadian pokok tumbang dilaporkan di Kampung Jawa Sumbiling, Kampung Luang Pulong dan  di kawasan Pekan Tenom.


Beberapa tiang telekomunikasi turut

tercabut.


Akibat kejadian ribut itu katanya, bumbung Balai Polis Tenom turut diterbangkan angin kencang.


Selain itu gangguan bekalan elektrik juga turut berlaku di beberapa kawasan akibat ribut itu menurut Pengurus Besar SESB Tenom Mohd Das Risin ketika dihubungi semalam.

Comments


bottom of page