top of page
  • nabalunews

Filem Sabah sertai pasaran filem Tokyo untuk cari rakan pengedaran baharu


5 September 2024


KOTA KINABALU: Persatuan Filem dan Video Kota Kinabalu (KKFVA) akan membawa filem buatan tempatan Sabah untuk dipamerkan dan mencari rakan pengedaran berpotensi di Pasaran Filem TiFFCOM di Tokyo, yang akan berlangsung dari 30 Oktober hingga 1 November 2024.


Delegasi tersebut akan diketuai oleh presiden persatuan, Chester Pang.


Menurut Pang, TiFFCOM dipilih kerana ia adalah pasaran kandungan terkemuka di Asia yang berafiliasi dengan Festival Filem Antarabangsa Tokyo (TIFF), satu-satunya festival filem antarabangsa di Jepun yang diiktiraf oleh Persekutuan Pengeluar Filem Antarabangsa, serta merupakan salah satu festival filem paling kompetitif di Asia dan kedua terbesar di rantau ini.


“Dengan pendedahan ini, kami berharap dapat menarik perhatian antarabangsa kepada produk kami yang menonjolkan cerita kehidupan di Borneo dan secara tidak langsung mempromosikan keindahan Sabah sebagai destinasi penggambaran,” katanya.


Sehingga kini, terdapat lapan filem yang dihasilkan oleh penerbit Sabah sejak 2020 dengan sokongan Finas DKD telah ditayangkan di pawagam seluruh negara.


Namun, selepas tayangan di pawagam, penerbit tempatan menghadapi peluang terhad untuk pengedaran dan jaringan selanjutnya.


Dalam pertemuan baru-baru ini dengan penerbit dan pengarah filem seperti Mark Abas (AVAKAS & SILENT 177), Katak Chua (CRAZE BELOW THE WIND), Flora Juanis (TRIBESMAN), Yuri Mejal (KK KNOCKOUT) dan lain-lain, ramai yang menyatakan minat untuk menyertai program ini.


Pang turut menggalakkan produksi terbaru seperti MANTERA oleh Michelle Pang, GIRING oleh Lucilia Anggun, SYURGA DALAM BOTOL oleh Ebi Kornelis, dan ONCE UPON A TIME IN TAMPARULI oleh Jass Tarmin untuk turut serta dalam pasaran filem ini dan meneroka peluang pembiayaan koproduksi.


Dengan sokongan Kementerian Pelancongan, Kebudayaan dan Alam Sekitar Sabah (KePKAS), Lembaga Pelancongan Sabah (STB), dan Pusat Ekonomi Kreatif dan Inovasi Sabah (SCENIC), KKFVA teruja untuk memperkenalkan bakat pengarah dan penerbit Sabah di peringkat antarabangsa.

Comments


bottom of page