top of page
  • Wartawan Nabalu News

Hajiji: Kerjasama antara Kerajaan Negeri dan Persekutuan perlu meluas


6 Julai 2023

Oleh Wartawan Nabalu News


KOTA KINABALU: Ketua Menteri Sabah, Datuk Seri Hajiji Haji Noor, berkata kerjasama antara Kerajaan Negeri Sabah dan Persekutuan perlu diperluas kepada program-program pembangunan sosioekonomi selain daripada inisiatif modal insan.


Beliau berkata, hal ini penting untuk membina masyarakat yang inklusif dan harmoni di negeri itu, berdasarkan pelan hala tuju pembangunan Hala Tuju Sabah Maju Jaya.


"Bagi Sabah, ini penting kerana kami berusaha untuk membina masyarakat yang inklusif dan harmoni berpaksikan pada pelan hala tuju pembangunan kami, Hala Tuju Sabah Maju Jaya, di mana kami telah menekankan kepentingan modal insan dan memasukkannya sebagai salah satu teras utama kami.


“Kami komited untuk membina kekuatan dan kemahiran melalui pelbagai inisiatif yang telah kami laksanakan. Begitu juga, ia juga berpaksikan kepada prinsip Madani iaitu Kelestarian, Kemakmuran, Inovasi, Hormat, Amanah, Prihatin dan Belas Kasihan," katanya.


Beliau berkata demikian pada majlis makan malam penghargaan Persidangan dan Pameran Modal Insan Kebangsaan (NHCCE) 2023 - Wilayah Borneo di Pusat Konvensyen Antarabangsa Sabah (SICC), pada Selasa.


Majlis itu disempurnakan oleh Yang di-Pertua Negeri, Tun Juhar Mahiruddin.


Hajiji turut menyifatkan majlis makan malam itu sebagai mencerminkan kerjasama antara pemain industri Sabah dan Human Resource Development (HRD) Corp dalam usaha memartabatkan modal insan Malaysia.


"Ia juga merupakan bukti kerjasama antara kerajaan yang berkesan dan strategik antara Kerajaan Negeri dan Kerajaan Persekutuan. Saya percaya usaha sebegini tidak seharusnya berakhir dengan persidangan ini sahaja. Kita mesti terus mengukuhkan perkongsian sebegini dan membangunkan inisiatif strategik untuk meningkatkan tenaga kerja kita dan usaha pembangunan bakat," katanya.


Beliau juga menasihati semua peserta dari Sabah dan Sarawak untuk menggunakan peluang persidangan itu untuk belajar daripada pakar tentang cara mengguna pakai penyelesaian inovatif dalam menghadapi cabaran dan peluang modal insan.


"Gunakan peluang ini untuk belajar daripada pakar juga tentang cara mengguna pakai penyelesaian inovatif, mengumpul pandangan dipacu data dan menggunakan analitik utama untuk membuat keputusan yang berkesan," katanya.



Comments


bottom of page