top of page
nabalunews

Keakraban Anwar-Prabowo buka peluang kerjasama lebih erat antara Malaysia dan Indonesia


23 Oktober 2024

 

JAKARTA: Perdana Menteri Datuk Seri Anwar Ibrahim telah memanfaatkan kunjungan beliau ke Jakarta dengan menghadiri makan malam santai di kediaman keluarga rakan lamanya, Prabowo Subianto, di Kertanegara, Jakarta Selatan.

 

Pertemuan itu berlangsung sehari sebelum Prabowo mengangkat sumpah sebagai Presiden kelapan Republik Indonesia.

 

Dalam perkongsiannya di Facebook, Anwar menyatakan rasa hormat dan kegembiraan atas pertemuan tersebut yang turut dirakamkan melalui gambar-gambar mesra.

 

"Merupakan kehormatan besar menerima sahabat saya, Perdana Menteri Malaysia, @anwaribrahim, di kediaman orang tua saya di Kertanegara 4, Jakarta," tulis Prabowo di akaun rasminya di X.

 

Menurut laporan Bernama, hubungan akrab kedua-dua pemimpin ini, yang terjalin sejak zaman muda, mendapat perhatian ramai pemerhati politik.

 

Para penganalisis berpendapat bahawa keakraban ini bakal membuka peluang untuk memperkukuhkan kerjasama antara Malaysia dan Indonesia dalam pelbagai bidang termasuk perdagangan, tenaga baharu, pertahanan, pendidikan, dan kewangan.

 

Dalam pertemuan itu, Anwar turut menzahirkan komitmen kerajaan Malaysia untuk terus memperhebatkan pembangunan sukan dan kerjasama serantau, termasuk sokongan kepada ASEAN.

 

Datuk Syed Md Hasrin Tengku Hussin, Duta Besar Malaysia ke Indonesia, turut menyatakan bahawa lawatan ini adalah penting dalam mengeratkan hubungan dua hala serta memperkukuh kerjasama ASEAN menjelang kepengerusian Malaysia pada 2025.

 

Ramai pakar politik seperti Prof. Dr. Mohd Azizuddin Mohd Sani melihat hubungan erat antara Anwar dan Prabowo sebagai faktor penting yang akan melonjakkan hubungan Kuala Lumpur-Jakarta ke tahap yang lebih tinggi, memanfaatkan kedua-dua negara dan rantau ASEAN.

 

Dalam ucapan sulungnya sebagai presiden, Prabowo menegaskan komitmennya untuk membanteras kemiskinan, rasuah, serta memperkukuh keterjaminan makanan dan tenaga—sasaran yang serasi dengan misi pentadbiran Anwar berasaskan konsep Madani.

Comentários


bottom of page