top of page
  • nabalunews

Malaysia tegaskan kepentingan APEC tangani krisis kelaparan di Palestin


22 Ogos 2024


KUALA LUMPUR: Menteri Pertanian dan Keterjaminan Makanan, Datuk Seri Mohamad Sabu, menekankan perlunya tindakan segera oleh Kerjasama Ekonomi Asia-Pasifik (APEC) dalam menangani krisis kelaparan yang melanda Palestin, khususnya di Gaza. 


Beliau menyeru negara-negara anggota APEC untuk memperhebat usaha kolektif mereka dalam memastikan keterjaminan makanan di kawasan yang terjejas teruk oleh konflik ini, terutamanya demi melindungi kanak-kanak yang paling terkesan.


Dalam kenyataan yang dikeluarkan oleh Kementerian Pertanian dan Keterjaminan Makanan (KPKM), Mohamad turut berkongsi mengenai inisiatif terbaru Malaysia yang telah membawa 127 rakyat Palestin ke Malaysia bagi menjalani rawatan kesihatan atas dasar kemanusiaan.


"Beliau turut memaklumkan inisiatif terkini yang telah diambil Malaysia dengan membawa 127 rakyat Palestin ke Malaysia untuk menjalani rawatan kesihatan atas dasar kemanusiaan," menurut kenyataan tersebut.


Mohamad mengetuai delegasi Malaysia ke The Ninth Asia Pacific Economic Cooperation Food Security Ministerial Meeting (The 9th FSMM) di Trujillo, Peru, pada 18 Ogos lalu. Malaysia adalah salah satu daripada 21 ekonomi APEC yang turut serta dalam mesyuarat itu, bersama negara-negara seperti Amerika Syarikat, Australia, Jepun, dan China.


Semasa mesyuarat tersebut, para Menteri Pertanian dan wakil-wakil dari ekonomi APEC telah mempersetujui dua dokumen penting, iaitu Trujillo Principles for Preventing and Reducing Food Loss and Waste (Trujillo Principles) dan Deklarasi Menteri Pertanian Ekonomi APEC Trujillo berhubung isu keterjaminan makanan.


Dokumen Trujillo Principles ini menyediakan panduan kepada negara-negara APEC dalam menyokong pembangunan mampan sistem makanan, serta komitmen memulihara alam sekitar bagi mencapai Matlamat Pembangunan Mampan 2030 (SDG).


KPKM juga memaklumkan bahawa Malaysia menyatakan sokongan penuh terhadap dokumen tersebut serta menghargai usaha kolektif semua ekonomi APEC dalam memuktamadkan dokumen ini semasa mesyuarat tahun ini.

Comentarios


bottom of page