top of page
nabalunews

Perkhidmatan awam perlu fokus kecekapan dan inovasi dalam projek pembangunan – PM



15 Oktober 2024

 

KUALA LUMPUR: Perdana Menteri Datuk Seri Anwar Ibrahim menegaskan bahawa transformasi perkhidmatan awam harus memberi tumpuan kepada peningkatan kecekapan dalam perancangan pembangunan, terutamanya bagi menangani kelewatan pelaksanaan projek yang sering berlaku.

 

Beliau mencadangkan penerokaan pendekatan baharu dalam pelaksanaan projek, selari dengan isu semasa, perubahan teknologi, dan matlamat negara.

 

Dalam Mesyuarat Majlis Tindakan Ekonomi Negara Bilangan 7 Tahun 2024 yang dipengerusikannya hari ini, Anwar turut mencadangkan pembangunan inventori khusus untuk mengenal pasti bangunan kosong di seluruh negara.

 

“Selain itu, satu inventori khusus perlu dibangunkan bagi mengenal pasti bangunan kosong di seluruh negara untuk membolehkan kerajaan mengoptimumkan penggunaan bangunan sedia ada dan mengurangkan pembinaan kompleks baharu pejabat kerajaan,” katanya menerusi hantaran di laman Facebook.

 

Langkah ini bertujuan mengoptimumkan penggunaan bangunan sedia ada bagi mengurangkan keperluan membina kompleks pejabat kerajaan yang baharu.

 

Mesyuarat itu juga meneliti pembentangan kertas kerja berhubung penambahbaikan tatacara penilaian dan pelaksanaan perbelanjaan pembangunan, yang bertujuan memastikan kerajaan mendapat nilai terbaik dalam setiap pelaksanaan projek pembangunan.

Comments


bottom of page