top of page
  • nabalunews

Sandakan perlu dipromosi sebagai bandar bersejarah


23 September 2024

Oleh Wartawan Nabalu News


SANDAKAN: Pengasas dan Pengerusi Jejak Warisan Sandakan (Sandakan Heritage Trail), Lai King Hang berharap Sandakan akan dipromosi sebagai bandar bersejarah dengan melihat sejarahnya termasuk pada zaman terdahulu seperti mana Taman Peringatan Sandakan yang memperingati sejarah perang dunia kedua serta kawad maut Sandakan ke Ranau. 


Lai memaklumkan perkara itu ketika membawa Pengarah Pelancongan Malaysia Sabah yang baharu, Haryanti Abu Bakar melawat ke beberapa lokasi Jejak Warisan Sandakan di bandar ini. 


Ketika lawatan itu, Lai memberikan taklimat berkaitan 10 jejak warisan berkenaan kepada Haryanti yang mana setiap lokasi itu mempunyai nilai sejarah dan warisan tersendiri yang juga menjadi antara lokasi lawatan pelancong dari dalam dan luar negara. 


Ini termasuk gereja St. Michael yang juga antara tertua di Borneo, Rumah Agnes Keith, Masjid Jamik Sandakan yang juga antara paling tua, Tokong Sam Sing Kung serta lokasi lain disini.


Lai berharap pihak Pelancongan Malaysia juga akan terus menyokong produk pelancongan itu yang menerima kunjungan ramai sejak beberapa tahun yang lepas.


Hadir sama pada lawatan itu, ahli Jejak Warisan Sandakan, Lily Aw dan Gary Solacito serta pegawai kanan dari Pelancongan Malaysia Sabah, Darryl Hamzah.

Comments


bottom of page