top of page
  • nabalunews

Suara Untuk Perubahan: Malaysia Tegas di PBB Mengenai Veto, Islamofobia dan Palestin


29 September 2024


NEW YORK: Malaysia mengemukakan beberapa kenyataan yang lantang dan tegas di Perhimpunan Agung Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (UNGA) ke-79 tahun ini khususnya dalam memperjuangkan keadilan untuk Palestin, seruan untuk mereformasi struktur PBB, serta menangani isu kemanusiaan yang semakin meruncing di Myanmar, ketika Malaysia bersedia mengambil alih peranan sebagai Pengerusi ASEAN pada tahun 2025.


Dalam ucapannya semasa Debat Umum UNGA pada Sabtu, Menteri Luar, Datuk Seri Mohamad Hasan menyuarakan desakan Malaysia agar Resolusi ES-10/24 dilaksanakan sepenuhnya, lapor Bernama.


Resolusi ini menggesa Majlis Keselamatan PBB (UNSC) untuk mengambil tindakan segera dan konkrit bagi menghentikan aktiviti penempatan haram Israel di Wilayah Palestin yang diduduki.


Mohamad menegaskan bahawa sokongan kuat masyarakat antarabangsa terhadap resolusi tersebut menunjukkan bahawa ia mewakili kehendak global untuk melihat keadilan yang berpanjangan bagi rakyat Palestin, yang telah terlalu lama tertekan akibat konflik dan penjajahan.


"Keadilan bagi Palestin bukan sahaja hak asasi yang perlu dipertahankan, tetapi juga merupakan tanggungjawab bersama kita untuk memastikan keamanan yang berkekalan di rantau itu," katanya.


"Kami mendesak Majlis ini menyokong pelaksanaan penuh Resolusi itu," kata beliau, mendesak tindakan segera bagi menyelesaikan konflik yang berlarutan di Gaza dan wilayah yang diduduki.


Selain isu Palestin, Malaysia juga mengulangi gesaan untuk reformasi sistem veto di Majlis Keselamatan PBB, yang dilihat seringkali menghalang tindakan tegas terhadap isu-isu kemanusiaan global yang kritikal.


Malaysia menekankan bahawa kuasa veto tidak sepatutnya digunakan untuk melindungi kepentingan negara tertentu, terutamanya apabila ia melibatkan pelanggaran hak asasi manusia dan undang-undang antarabangsa.


"Kuasa veto mesti dihadkan. Dunia sedang memerhatikan ketika Majlis Keselamatan bergelut untuk membebaskan dirinya daripada kebuntuan, di mana satu suara boleh menolak majoriti dan menyokong pelanggaran undang-undang antarabangsa yang berterusan," tambahnya, sambil menyatakan kekecewaan yang semakin meningkat dalam PBB terhadap ketidakmampuan Majlis itu bertindak tegas dalam isu-isu kritikal, dari Palestin hingga konflik global lain.


Mohamad juga mengangkat isu Islamofobia, menyatakan kebimbangan yang mendalam terhadap peningkatan sikap diskriminasi terhadap umat Islam di seluruh dunia. Beliau menekankan bahawa Islamofobia bukan sahaja mencemarkan keharmonian antara agama, tetapi juga menimbulkan ketegangan yang boleh menggugat kestabilan dan keamanan global.


Sebagai negara yang mengamalkan prinsip kesederhanaan dan kepelbagaian budaya, Malaysia menyeru masyarakat antarabangsa untuk bekerjasama dalam memupuk toleransi dan saling hormat-menghormati antara pelbagai agama dan bangsa. "Kita mesti bersatu menentang segala bentuk ekstremisme, termasuklah ekstremisme agama dan budaya, untuk memastikan masa depan yang aman dan harmoni bagi generasi akan datang," tambahnya.


Dengan pendirian yang kukuh ini, Malaysia sekali lagi menunjukkan komitmennya untuk terus berperanan sebagai suara penting di peringkat antarabangsa, memperjuangkan keamanan, keadilan, dan hak asasi manusia sejagat.


Sepanjang minggu ini, Mohamad mengadakan pertemuan dua hala dengan pemimpin utama dunia, termasuk Setiausaha Agung PBB Antonio Guterres, Presiden Emiriah Arab Bersatu (UAE) Sheikh Mohamed bin Zayed Al Nahyan, dan Menteri Luar, Imigresen dan Urusan Ekspatriat Mesir, Dr Badr Abdel Aati.


Semasa lawatannya, Mohamad juga meluangkan masa bersama diaspora Malaysia, berkongsi pandangan mengenai peranan Malaysia di pentas global.


Beliau meninggalkan pesanan yang ikhlas kepada semua rakyat Malaysia, menggesa mereka bertindak sebagai "duta" dengan mempamerkan nilai-nilai Malaysia dan menjalinkan hubungan antara negara dengan dunia.


"Anda adalah wakil Malaysia di luar negara. Bersama-sama, kita boleh mengukuhkan kehadiran negara kita di peringkat antarabangsa," katanya.


Ketika dunia berdepan dengan ketegangan geopolitik yang semakin meningkat, kepimpinan Malaysia dan gesaan untuk bertindak di UNGA79 menandakan pendirian proaktif negara dalam memperjuangkan keadilan, reformasi PBB dan kestabilan serantau.


Dengan jawatan Pengerusi ASEAN Malaysia semakin hampir, Malaysia bersedia memainkan peranan yang lebih besar dalam diplomasi global, memperjuangkan pembaharuan yang menggalakkan keamanan, keselamatan dan kerjasama merentas komuniti antarabangsa.

コメント


bottom of page