top of page
  • nabalunews

UPKO salur bantuan kepada mangsa kebakaran Kampung Penangah, Tongod

17 September 2024

Oleh Wartawan Nabalu News


KOTA KINABALU: Pertubuhan Kinabalu Progresif Bersatu (UPKO) tampil menyalurkan bantuan dalam usaha meringankan beban lebih 300 mangsa kebakaran di Kampung Penangah, Tongod yang kehilangan harta benda dan tempat tinggal dalam tragedi pada 15 September itu dan kini ditempatkan di Pusat Pemindahan Sementara (PPS) Dewan Kampung Penangah, Tongod.


Ketua Bahagian UPKO Kinabatangan Mohina Sidom yang juga Ketua Wanita UPKO Pusat melawat mangsa kebakaran dan menyampaikan sumbangan tunai berjumlah lebih RM13,000 kepada 82 ketua isi rumah di PPS Dewan Kampung Penangah Tongod.


"Terima kasih Presiden Parti, Datuk Ewon dan semua ahli majlis tertinggi yang telah memberikan sumbangan. Pemberian sumbangan barangan akan disambung esok. Semoga diberkati," kata Mohina.


Sementara itu UPKO Telupid menghantar bantuan berupa air mineral, pakaian dan makanan.


Misi ini diketuai oleh Ketua Pemuda UPKO Pusat yang juga Ketua Bahagian UPKO Beluran, Felix Joseph Saang. Felix turut melawat lokasi kejadian.


Sumbangan ini merupakan hasil inisiatif Presiden UPKO, Datuk Ewon Benedick, bersama ahli-ahli majlis tertinggi UPKO yang turut menyumbang bagi membantu mangsa. Bantuan tambahan dalam bentuk barangan akan terus disalurkan dalam beberapa hari berikutnya.


Antara penyumbang utama ialah Datuk Ewon yang menyumbangkan RM10,000, diikuti oleh beberapa pemimpin UPKO lain dan ahli masyarakat.


Kebakaran pada petang 15 September lalu itu menyebabkan 56 rumah musnah dan 303 orang kehilangan tempat tinggal.


Daripada 303 orang mangsa kebakaran yang kini ditempatkan di PPS Dewan Kampung Penangah, Tongod, 96 adalah kanak-kanak, 13 bayi, 28 warga emas dan 2 orang kurang upaya (OKU).

Comments


bottom of page